Lajvien!
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Elerias religion

+2
ChickenZliZe
Grevinnan
6 posters

Gå ner

Elerias religion Empty Elerias religion

Inlägg  Grevinnan fre maj 22, 2009 1:25 pm

Som en kort förklaring för hur Elerias religion är:

Den bygger på samma texter som den Artariska religionen, alltså de som Taraxakus skrev. Den enormt stora skillnaden är att den eleriska tron handlar inte om att följa en gud eller en rad budord om vad som är rätt och fel, utan det handlar om en livsåskådning där essensen är att det viktiga är hur man lever. Sen så är det en stor bred sjö av olika åsikter om vad som är det "riktiga", om man nu kan säga att det finns något rätt och riktigt.

Att Artariska religionen är så katolsk kan jag inte säga något om. Men den eleriska ska inte vara kristen. Det har inte funnits bra texter och beskrivningar på vad som gäller och då tror jag att folk gärna tagit det de vet = kristet.

Personligen så diskuterade jag en hel del med Nicklas om Ljusets Väg innan jag valde att spela Stormästarinnan Lucinda Tjäderhöök så att jag kunde arbeta för en betydligt bredare och tolerantare variant av kyrkan än den Stormästare Ekbringa och prästen i gardet presenterade. Där hade de redan valt att använda kors och "vanliga" kristna texter om än ibland omskrivna.

Att ridderskapet Ljusets Väg är mindre fredliga beror helt enkelt på att de är kort och gott en väpnad gren av kyrkan. Inom ridderskapet finns preceptorer som är både präster och riddare och deras tolkningar av världen behöver inte alltid vara så "fredliga".

Jag hade inte tid att rollspela till den grad jag hade hoppats men en sak jag personligen vill se mer av och vara mer delaktig i är diskussioner om moraliska frågor. Av samma typ som de diskussioner Lucinda hade. (Rosie minns kanske?)

En bra idé kan vara att de som är intresserade av detta kan mötas upp och börja diskutera och gärna rollspela sina karaktärer vid ett möte så att känslan av religionen fördjupar sig i oss alla.

Eleria har ingen stor pantheon av gudar. Att det bestämdes så en gång i tidernas begynnelse kan vi inte ändra på nu. Men Hektra finns och även så hennes barn. Sen har vi en hel liten armada av olika religionen från andra länder och trakter runtomkring. Allt möjligt vad lajvarna nu har hittat på. Så det är inte direkt fattigt.

Mvh, Camilla
Grevinnan
Grevinnan
Väpnare

Antal inlägg : 90
Bor i : Västerås
Registration date : 07-10-16

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Sv: Elerias religion

Inlägg  ChickenZliZe fre maj 22, 2009 8:02 pm

JAg tog ganska mycket själva kärnan av det hela ganska mycket.

Är det nått jag kan tänka på till nästa gång?

ChickenZliZe
spring-schas

Antal inlägg : 30
Bor i : Skärholmen
Registration date : 08-04-11

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Sv: Elerias religion

Inlägg  Infidel fre maj 22, 2009 11:37 pm

Jag håller helt med om att en träff vore bra. Även om det är en väldigt öppen religion så bör en del
gemensamma riktlinjer fastställas.

Om jag inte är förvirrad så är väl Ljusets väg den faktiska Eleriska kyrkan, och preceptorerna
tillhör Ljusets vägs riddarorden. ? En orden skapad för att skydda de ambulerande stormästarna och prästerna.

nåja, en träff behövs iaf.

Infidel
V.I.P

Antal inlägg : 117
Age : 46
Bor i : Tumba
Registration date : 07-10-15

https://lajvien.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Sv: Elerias religion

Inlägg  geira lör maj 23, 2009 9:07 am

Jag håller med, det vore vansinnigt (faktiskt) roligt med en religionsträff! Gärna i juni om det går!
geira
geira
Väpnare

Antal inlägg : 80
Bor i : Navle
Registration date : 09-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Re: Geira

Inlägg  Grevinnan lör maj 23, 2009 2:12 pm

Du är rätt lajvsugen, va?

Millis
Grevinnan
Grevinnan
Väpnare

Antal inlägg : 90
Bor i : Västerås
Registration date : 07-10-16

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Sv: Elerias religion

Inlägg  geira lör maj 23, 2009 9:00 pm

Vem? Jag? Nähä! Smile Eller jo, lite. Min önskan om juni var rent egoistisk dock, för efter Ödesväv så har jag semester med familjen och har lite tid att ha möte. Sen är det ju redan dags för höstlajvet!
geira
geira
Väpnare

Antal inlägg : 80
Bor i : Navle
Registration date : 09-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Kristet?

Inlägg  Preceptor Svinhufvud sön maj 24, 2009 12:36 pm

Twisted Evil Hehe, jag tyckte att Preceptor Henriks predikningar om helig hämnd osv ligger en bit bort iaf från dagens kristna budskap.

Sedan tycker jag också att det skulle vara väldigt roligt att med ett in-lajv seminarium eller vad vi ska kalla det. Vi kan säkert få det reggat som ett arrangemang och dra med lite mer folk om vi vill. Lite små intriger m.m. Hur låter det?

//Olov

Preceptor Svinhufvud
spring-schas

Antal inlägg : 17
Bor i : Fyris, Downtown
Registration date : 07-10-18

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Sv: Elerias religion

Inlägg  Infidel sön maj 24, 2009 4:32 pm

Det låter hur kul som helst Olov!

Infidel
V.I.P

Antal inlägg : 117
Age : 46
Bor i : Tumba
Registration date : 07-10-15

https://lajvien.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Inlajvseminarium ja tack

Inlägg  geira sön maj 24, 2009 5:59 pm

Olov, ett inlajvseminarium vore kalasroligt! Men jag skulle ändå vilja ha ett snack off också före, det går ju att ha det precis före samma dag om man vill för att inte kasta bort tid. Mest för att få ställa alla frågor som Geira redan vet svaret på men inte Ingeli.

Angående predikningarna var de ju inte precis efter den moderna kristna religionen. Men kors, böner och även latinet ger för mig väldigt mycket kristna vibrationen. Kan vi jobba bort de mer uppenbara "tjohoo, det är ett plagiat på kristendomen"-grejerna vore åtminstone jag mycket glad! Smile Det var ju inte Ljusets väg som hade de där grejerna men kan vi stävja det där vore det ju kalas!

JÖSSES vad jag är lajvsugen!
geira
geira
Väpnare

Antal inlägg : 80
Bor i : Navle
Registration date : 09-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Sv: Elerias religion

Inlägg  ChickenZliZe sön maj 24, 2009 6:03 pm

Jag och Olov hade en del snack innan lajvet över hur vi skulle gå till väga med predikningarna men man kan gå lite djupare med att stärka moralen och andan hos folk.
Jag förespråkar en lite mera fredligare gren medans preceptorerna har en lite våldsammare syn på saker och ting.

ChickenZliZe
spring-schas

Antal inlägg : 30
Bor i : Skärholmen
Registration date : 08-04-11

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Sv: Elerias religion

Inlägg  Siger Gyllengrip tis maj 26, 2009 9:28 pm

ChickenZliZe skrev:Jag och Olov hade en del snack innan lajvet över hur vi skulle gå till väga med predikningarna men man kan gå lite djupare med att stärka moralen och andan hos folk.
Jag förespråkar en lite mera fredligare gren medans preceptorerna har en lite våldsammare syn på saker och ting.

vadå vi preceptorer vi gör inte så mycket sitter i tälten o dricker te o har de gött o kanske slår artarier och gräver upp gravar lite då o då (A)
Siger Gyllengrip
Siger Gyllengrip
Riddare

Antal inlägg : 100
Age : 36
Bor i : Fyris Ghetto
Registration date : 07-10-15

Till överst på sidan Gå ner

Elerias religion Empty Sv: Elerias religion

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet